Marie Furmarker

Att vara blind i sitt eget rike

2017-08-18 Blogg Kravhantering Läst 391 gånger

Jag har arbetat på många arbetsplatser, har sett fenomenet flera gånger och även stött på det privat – att vara blind i sitt eget rike.

När jag förra året fick förmånen att börja som ledare på Konsultbolag1 möttes jag av en kunskapsorganisation som har arbetat med Krav och Test i över 15 år, har skrivit böcker inom området och håller utbildning för mer än 800 personer per år.  För er som inte är bekanta med området handlar det om att säkerställa kvaliteten i IT projekt genom att först definiera rätt krav på det som ska göras och sedan säkerställa att det som skall göras verkligen blev gjort och på rätt sätt.

Att vara konsult och arbeta med dessa frågor innebär att du förväntas brinna för kvalitetsbegreppet i stort och smått. Ditt uppdrag är att bottna i frågeställningar och problem, bända och vrida på dem, ifrågasätta och förkasta, hitta avvikelser och fel för att på så sätt få ett resultat som är så nära det man hade som målsättning att åstadkomma från början. Man är med andra ord väldrillad i kritiskt förhållningssätt och drivs av precision i sitt arbete. Lägg därtill att man behöver vara extremt vetgirig och intresserad av detaljer för att på djupet kunna förstå vad kunden önskar av sin nya IT-lösning. Med denna personlighetsprofil och yrkesutövning kan det ibland vara svårt att se allt det som är bra utan istället lägga mycket fokus på avvikelser och tillkortakommanden. Det är i en sådan kontext jag verkar på dagarna.  

Under året har jag medverkat på fullsatta seminarium, deltagit på våra kurser som är genomtänkta i varje detalj, tagit del av våra mallar som branschen nyttjar och väglett konsulter som får högsta betyg av våra kunder i uppdragsutvärderingar. Att då mötas av kompetenta medarbetare som i sin yrkesutövning inte ser vad vi åstadkommit för att det var några frukostbullar för lite på seminariet, skärmen flimrade lite under utbildning, eller grämer sig för några stavfel i en excellent slutrapport, får mig att vilja skaka om mina kollegor lite och få dem att lyfta blicken.

Privat har jag vänner som åker land och rike runt, är med på barnens matcher i ur och skur, är virtuosa i svåra samtal men ändå inte vågar tro att de är tillräckligt bra mammor. Själv har jag också en släng av det där och behöver min mosters kloka ögon på det jag gör för att förstå att trots mina starka tvivel, faktiskt hinner med ganska mycket på en vecka.

Det här med att kritisera det vi själva gör och hur vi gör det, det är ett gissel. Vi ser inte vad vi har eller hur mycket bra vi gör, istället tror vi att våra konkurrenter eller grannar är så mycket bättre. Jag kallar det för att vara blind i sitt eget rike.  

Det bidrar till att vi både som företag och individer inte kan blomma ut i vår fulla potential och känna tillit till det vi skapar. I min roll som ledare försöker jag hjälpa mina medarbetare att se den rikedom vi besitter. Ibland roar jag mig med att likna ett företag med en människa. Det sägs att om du ska framföra något negativt till ett barn ska du kompensera med sju positiva saker för att neutralisera budskapet och inte nagga på självkänslan. I min mission att stärka både mitt företag och mina medarbetare försöker jag följa den devisen.

Sju saker vi gör bra och en sak vi gör mindre bra. Det är svårt, eller hur?  Och speciellt svårt när du som företag är just specialiserad på att hitta fel och kvalitetsbrister. Men om vi har ambitionen att åtminstone hitta tre bra saker så har vi kommit en bra bit på vägen mot att skapa företag med mindre Jante och mer Karlsson på taket. Du kan faktiskt bota din blindhet. Sätt på dig glasögonen och leta upp tre, eller sju, saker som just ditt företag gör bra. Vilka är det?

Hur gör du för att stärka ditt företags självkänsla och se den rikedom som just ditt företag besitter?

Bildkälla: https://www.opticalh.com/blog/wp-content/uploads/2016/03/focused-glasses-city-coast-shape.jpg

Dela artikeln