Chris Hofstetter

Online QuickTips #3 - Använd chatten!

2020-11-17 Blogg Kravhantering Online QuickTips Test Läst 121 gånger

När ska man använda chatten under ett online-möte?

Användning av chatten i våra online-möten är en fråga som väcker starka reaktioner. Vissa tycker att chatten aldrig ska användas eftersom effekten är låg. För dessa upplevs chatten oftast som ett störningsmoment. Andra tycker att chatten alltid ska användas då det möjliggör bättre interaktion. Svaret är, som vanligt, att det beror på. 

Jag tycker själv att chatten ska användas så ofta som lämpligt. Eftersom den möjliggör mer interaktivitet kan chatten bidra till ökad engagemang bland deltagarna under mötet. Genom att minimera risken att deltagarna blir uttråkade eller håller på med annat, skapar vi förutsättningar att uppnå bättre effekt med mötet. Särskilt vid möten med fler än fyra personer är risken stor att någon blir bortglömd om vi begränsar oss bara till muntlig dialog. Chatten är därmed av betydelse för organisationer som vill skapa en inkluderande kultur. Av denna enkla anledning, för den enda personen som gärna vänder sig till chatten under ett möte, tycker jag att chatten ska användas. Kom i så fall gärna igång redan från mötets uppstart genom att inleda med en kort fråga eller isbrytare som ska besvaras i chatten. Prova gärna några av dessa exempel eller en egen variant:

  • "Skriv ett ord i chatten som beskriver du känner inför dagens möte."
  • "Vad åt du till frukost idag? Svara i chatten."
  • Välj en emoji i chatten som tilltalar dig just nu.

Efter ett tag kommer dina mötesdeltagare att bli nyfikna på vad mer man kan göra med chatten. Varför inte slänga upp en rolig och rörlig bild genom att välja en GIF i chatten?

En fördel med en sådan mötesinledning är att du genomför en isbrytare samtidigt som du får alla att hitta sig till och använda chatten. Därmed blir chatten inte bara något som skulle kunna användas utan något som aktivt uppmuntras till och används redan från början. När samtliga svarar kortfattat på en fråga i chatten blir namnen på deltagarna dessutom synliga.  När våra namn syns blir våra online-möten mer mänskliga och personliga, särskild vid större grupper. Om du trots allt bestämmer dig för att INTE använda chatten så bör även detta framgå tydligt vid mötets uppstart.  

Chatten är faktiskt en av online-mötets fördelar jämfört med fysiska möten, så länge den används rätt. Tänk på att en mötesdeltagare kan ställa en fråga eller lägga till en kommentar i chatten utan att prata i munnen på den som talar. Bara det! Eller så kan chatten användas för att "checka in" efter en paus eller en lunch genom att varje deltagare skriver "tillbax!" eller dylikt.  Då säkrar vi att alla är både närvarande och redo att återuppta mötet. Det är lätt att förbise dessa små skillnader i online-möten jämfört med fysiska möten. Ju mer medvetna vi är desto mer kan vi använda skillnaderna till vår fördel. Nu när många längtar till fler fysiska möten finns det risk att våra online-möten bleknar i jämförelse. Det behöver inte vara så. Visst är fysiska möten ibland oslagbara, men med rätt inställning och lite ansträngning kommer vi att fortsätta bygga framgångsrika möteskulturer där online-möten är en naturlig del.

Fler tips om online-möten hittar du på vår hemsida:

Mini-kurs

Artiklar

QuickTips

Online QuickTips är en serie enklare inlägg i vår artikelbank som hjälper dig ta dina online-möten till nästa nivå, antingen som mötesdeltagare eller som mötesledare.

Dela artikeln