Frida Åberg

Online QuickTips #4 - Ergonomi

2020-12-17 Blogg Kravhantering Online QuickTips Test Läst 1240 gånger

Ta din ergonomi till nästa nivå.

Ju mer vi jobbar hemifrån desto viktigare blir det med ergonomi. På våra ”normala” arbetsplatser kan det finnas allt från höj- och sänkbara bord till olika rum och ytor med utrustning och möblering anpassad efter våra olika arbetsuppgifter. Ibland har vi till och med tillgång till en ergonom som hjälper till med individanpassade tips. Men hur ser det ut när vi jobbar hemifrån? 

Som utbildare står jag oftast upp när jag håller kurs "på plats" i olika klassrum eller mötesrum. Jag och mina kollegor håller kurser för deltagare med hjälp av projektor och andra hjälpmedel. Vi står mycket, går runt i bra skor och har datorn på ett podium.
I våras ställde vår verksamhet om till att erbjuda utbildningarna digitalt. Det blev en utmaning på många sätt. Inte minst gällande  ergonomin.
Så här kan det se ut en kursdag hos mig ... man tager vad man haver!

 

Till en början stod jag i strumplästen direkt på golvet samt använde min laptops inbyggda styrplatta och dess kamera. Efter ett tag märkte jag att jag fick ont i både fötter och rygg. Jag kopplade in en extra skärm och skaffade en separat mus vilket möjliggjorde att jag kunde jobba i en mer naturlig kroppsställning. Vidare laborerade jag med olika lådor för att få skärmen på rätt nivå.
Sedan började jag ha på mig skor. Smärtorna avtog, men det kändes inte riktigt rätt att stå i skor inomhus i hemmet. Till slut gick jag till en rehabklinik och köpte en yogamatta. Och nu när jag står på den känns det mycket bättre.

Du känner säkert igen dig och har kanske upplevt ett eller flera problem till följd av dålig ergonomi. På rehabkliniken fick jag höra att dålig ergonomi hos hemmajobbare har lett till en rekordnivå med besökare som har axelproblem, spänningshuvudvärk, ryggont och problem med höfterna. Vi är många som skulle vinna på förbättrad ergonomi hemma.

Här följer mina tre främsta tips för att uppnå en bättre ergonomi:

  1. Se över din utrustning och skaffa en yogamatta att stå på
    Det hjälper till en viss grad att variera mellan att stå och sitta, men det är också viktigt att tänka på hur du står eller sitter.
  2. Tänk på din hållning och rör på dig
    Se till att du inte sjunker ihop eller spänner dig. Ta gärna en promenad när det är möjligt.
  3. Ta pauser och justera din ställning
    Forskning visar att även små ändringar är oerhört viktigt för våra kroppar. 

Fler tips om online-möten hittar du på vår hemsida:

Mini-kurs

Artiklar

QuickTips

Online QuickTips är en serie enklare inlägg i vår artikelbank som hjälper dig ta dina online-möten till nästa nivå, antingen som mötesdeltagare eller som mötesledare.

Dela artikeln