En praktisk verktygslåda från samspelande områden inom digitalisering.
Effektstyrning och effektkartläggning - Service design - UX design - Användningscentrerad agil kvalitetssäkring
Effektstyrning och effektkartläggning - Service design - UX design - Användningscentrerad agil kvalitetssäkring
I den här kursen på 2-dagar får du en övergripande genomgång av fyra samspelande områden - Effektstyrning, Service Design, UX Design och Användarcentrerad Kvalitetssäkring. Du får även en praktisk verktygslåda fyllt med tekniker som du kan tillämpa direkt efter kursen oavsett roll och organisationsmognad inom design.
Du kommer att, under ledning av ett flertal pedagogiska specialister från inUse Academy, jobba igenom samma case med praktiska övningar under kursen för att illustrera och binda ihop de olika delarna till en helhet.
Du får lära dig
Många användbara tekniker inom sammanhängande och samspelande områden:
Vem bör delta?
Den primära målgruppen för kursen är alla som jobbar med ansvar för eller utveckling av digitala produkter eller tjänster. Exempelvis: Produktägare, verksamhetsutvecklare, kravanalytiker, kravhanterare, kravledare, business analysts, tjänsteutvecklare, affärsutvecklare, processutvecklare, testledare och testare, projektledare, scrum masters och systemutvecklare, förändringsledare, IT-arkitekt och verksamhetsarkitekt.
Som en sekondär målgrupp för kursen ser vi även följande roller, som kanske behärskar något av områden men vill bredda sig, förstå samband och förbättra samarbete med de övriga områden:
Förkunskaper
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Teori & praktik
Kursen fokuserar mycket på praktiska tips och övningar som du kan använda dig av i ditt dagliga arbete. Se exempel på övningar nedan.
EXEMPEL PÅ ÖVNINGAR
Kursmaterial
Kompendium
Andra har även tittat på:
Det blir allt viktigare för organisationer att jobba mer effektstyrd och kundcentrerat. Genom att ha kundens behov för ögonen uppnår vi de egna målen för verksamheten. Men hur får man in det sättet att tänka i våra befintliga roller och arbetsprocesser? i vårt arbete. Kursen ger dig en översiktlig grund som knyter ihop områden effektstyrning, tjänstedesign (service design) och user experience design (UX) med användningscentrerat kvalitetsarbete i agila leveransteam. Du får insikt i hur du kan tänka och agera med en praktisk, tillämpningsbar verktygslåda. Därutöver får du ta del av erfarenheter och inspiration kring hur dina organisationer kan bäst positionera sig för att jobba ännu mer effektstyrt och designdrivet.
Det är en bred kurs som riktar sig till alla de olika roller som... riktar sig till en bred blandning av roller som kommer i kontakt med designmetodiker och designers på olika sätt. Du kanske sitter i en verksamhet och ansvarar för tjänster, produkter, marknadsföring eller kommunikation kring dessa. Eller kanske tillhör du leveransteamen som tillgodoser effekter, mål och behoven genom att utveckla och kvalitetssäkra lösningar. Oavsett roll ger kursen dig ett kraftfullt ramverk att ha med dig som vägledning. Du får öva på en hel del handplockade arbetsmetoder som du kan tillämpa direkt efter kursen.
Övergripande innehåll
Effektstyrning och Effektkarta
Service Design
UX Design
Användarcentrerad kvalitetssäkring