KRAVHANTERING PÅ RIKTIGT

Skapa konkurrenskraft med bättre kravhantering

Illusionen av produktägaren

Ulrika Park, Frontit

I Scrum beskrivs produktägaren som en person som alltid är närvarande i sitt enda och samlokaliserade utvecklingsteam. Produktägaren är där för att jobba med acceptanstest, backlog grooming, release- och sprintplanering och detaljerade konversationer om krav. En mycket god idé. Sen Scrum och agila metoder fick spridning för snart 15 år sedan har jag sett produktägarskapet så en enda gång. Verkligheten är annorlunda. Efter ett antal år som produktägare och produktchef vill jag slå hål på illusionen om vad det innebär att vara produktägare idag. Och ge några tips på vägen för den som är på eller vill gå denna stig, eller vill utveckla sin produkt-/IT-organisation.

Ulrika är konsult på Frontit inom digital produktutveckling, krav och agila metoder. Senast på Nobina med utveckling av bl.a appen Res i Sthlm och fordonsnära tjänster. Brinner för att lösa problem för kunder med hjälp av digital teknik och olika typer av människor.

Boka din plats nu